Kapelan kaplicy prymasowskiej w warszawskiej Choszczówce ks. Eugeniusz Leda powiedział, że Bóg Ojciec nas stworzył, Syn nas odkupił, a Duch Święty nas nieustannie ożywia i prowadzi. W Choszczówce celebrowana była Msza Św. w Uroczystość Trójcy Przenajświętszej.
Ks. Eugeniusz Leda podkreślił w homilii, że powinniśmy czynić z większą czcią znak krzyża, bo to nasze wyznanie wiary.
– W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego – dlatego czyniąc ten znak krzyża, nie róbmy z niego figur geometrycznych, ale połóżmy go na sobie z miłością, pobożnością, z uczczeniem tych trzech Osób Boskich – zaznaczył kapłan.
Podkreślił, że wiara w Trójcę Świętą odróżnia chrześcijaństwo od wszystkich innych religii. Wskazał, że jest to prawda wiary, nie rozumu. Ks. Leda opowiedział, jak św. Patryk wyjaśniał tajemnicę Trójcy Świętej.
– Tłumacząc tajemnicę Trójcy Świętej, pokazywał Irlandczykom malutką trójlistną koniczynę, z jednej łodyżki wyrastały trzy listki, trzy odgałęzienie. Podobnie jest z Trójcą Świętą: jedna natura boska, a trzy osoby. Piękny przykład. Z takiej maleńkiej rośliny można wyprowadzić prawdę o istnieniu Trójcy Świętej – mówił.
Po Mszy Św. w Instytucie Prymasowskim w warszawskiej Choszczówce odbyła się premiera najnowszej gry planszowej opowiadającej o życiu kardynała Stefana Wyszyńskiego „Non Possumus”.
Uroczystość Trójcy Przenajświętszej jest jednym z najważniejszych liturgicznych świąt chrześcijańskich, obchodzonych ku czci Trójcy Świętej: Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego. W kościołach zachodnich przypada na niedzielę po Zesłaniu Ducha Świętego. Święto obchodzą również Kościoły protestanckie, posługujące się tradycyjnym kalendarzem liturgicznym, starokatolickie oraz prawosławne (innego dnia – według kalendarza juliańskiego, w Zesłanie Ducha Świętego).
Trójca jest tajemnicą wiary w sensie ścisłym, jedną z „ukrytych tajemnic Boga, które nie mogą być poznane, jeśli nie są objawione przez Boga”. Kościół posługuje się pojęciem „substancja” (oddawanym niekiedy także przez „istota” lub „natura”), by określić Boski Byt w jego jedności, pojęciem „osoba” lub „hipostaza”, by określić Ojca, Syna i Ducha Świętego w tym, czym rzeczywiście różnią się między sobą, a pojęciem „relacja”, by określić fakt, że rozróżnienie Osób Boskich opiera się na Ich wzajemnym odniesieniu do siebie.
IAR