Home / Wiadomości  / „Anna” wciąż drąży, niebawem dołączy „Krystyna”

„Anna” wciąż drąży, niebawem dołączy „Krystyna”

„Anna” wciąż drąży, niebawem dołączy „Krystyna”
fot.Metro Warszawskie/facebook

„Anna” drąży kolejny tunel w Warszawie. Tarcza TBM za kilka dni zakończy tworzenie tunelu na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Nowy odcinek ma ponad kilometr. Prowadzi od Karolina do stacji Chrzanów.

 

Tarcza TBM Anna wydrążyła już 940 metrów tunelu, z nieco ponad kilometra, który należy wykonać na tym pierwszym etapie. Ułożyła także 622 pierścienie obudowy. Tarcza to prawdziwy kolos. Sama głowica skrawająca waży 55 ton, a cała maszyna ponad 600 ton. Długość warszawskich maszyn to 97 metrów, z czego 12 metrów to sama głowica. Tarcza skrawająca ma średnicę ponad 6 metrów.

 

– To podziemne „wiertło” na przełomie września i października dotrze do stacji Chrzanów. Tuż przed przebiciem się przez ścianę szczelinową przyszłej stacji, tarcza zatrzyma się w specjalnie przygotowanym bloku (tzw. plug-in) z gruntu zagęszczonego mieszanką cementową. W tym czasie personel odpowiedzialny za drążenie rozpocznie prace drugą z tarcz, czyli Krystyną – mówi rzecznik Metra Warszawskiego Anna Bartoń.

 

Gdy tarcza „Anna” dotrze do stacji Chrzanów, prace rozpocznie „Krystyna”.

 

– Samo przebicie na stację Chrzanów TBM Anna wykona w trakcie postoju technicznego tarczy Krystyna. Podczas takiego zatrzymania wykonywane są m.in. wydłużenia taśmociągów przenoszących urobek i innych instalacji. Po przebiciu do wnętrza stacji Chrzanów TBM Anna przejdzie przegląd, zostanie przesunięta przez całą długość stacji i poczeka tam na swoją koleżankę – aż do czasu gdy Krystyna dotrze do stacji Chrzanów. Potem maszyny ruszą w kierunku stacji Lazurowa – wyjaśnia Anna Bartoń.

 

Ostrza, noże i dyski tnące znajdujące się na tarczy drążącej są wykonane ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu mogą rozdrabniać każdy napotkany materiał. Za pomocą dysz umieszczonych w przedniej części tarczy maszyna może również wstrzykiwać w grunt wodę, utwardzacze, pianę lub beton, które w zależności od charakterystyki gruntu zmiękczają go lub zagęszczają.

 

Urobek skrawany przez tarczę transportowany jest za pomocą przenośnika ślimakowego na taśmociągi, skąd dociera do zbiornika w korpusie stacji. Następnie tarcza drążąca i przenośnik ślimakowy zatrzymują się, a uruchamia się moduł układający pierścień tunelu. Po ułożeniu pierścienia maszyna odpycha się od niego i rozpoczyna drążenie kolejnego odcinka. Dzięki osłonom wnętrze tarczy jest całkowicie szczelne i bezpieczne.

 

Tarcza TBM, po uruchomieniu pracuje 24 godziny na dobę. Jej pracę nadzorują cztery brygady po 12 pracowników.

 

Postęp drążenia tunelu można obserwować na stronie Metra Warszawskiego.

 

 

Krzysztof Jędrasik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close