Warszawscy radni przyjęli w czwartek 4 lipca uchwałę o podniesieniu maksymalnych stawek za przewozy taksówkami. Kolejną zmianą jest rezygnacja z dotychczasowego podziału na strefy w granicach miasta.
– Kwoty nie zmieniły się znacznie, ale zwiększą opłacalność w naszym zawodzie i umożliwią prowadzenie działalności – podkreśla Szymon Komorowski, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Taksówkarzy „Warszawski Taksówkarz”.
Ratusz nie spełnił jednak wszystkich postulatów taksówkarzy, którzy chcieli otrzymać gwarancję dostosowania cen do panujących realiów gospodarczych. Rewaloryzacja miała zabezpieczyć kierowców na wypadek inflacji.
– To było dla nas ważne nie w perspektywie miesiąca czy roku. Przypomnijmy, że obowiązujące dotychczas stawki obowiązywały przez 22 lata. Mimo to cieszymy się, że władze miasta dostrzegają problem i przyjęły nasz punkt widzenia w najważniejszej sferze. Należy pamiętać, że nasz zawód obecnie przechodzi swoisty kryzys. Wiele osób przebranżowiło się w okresie pandemii, kiedy nie mieli możliwości zarabiania – dodaje Szymon Komorowski.
Jednym z czynników wpływających na grupę zawodową taksówkarzy jest kwestia opłat związanych z działalnością. Co roku zmienia się kwota odprowadzana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy serwisu samochodów, które są codziennie eksploatowane.
– W chwili obecnej ZUS to 1600 złotych, do tego bardzo dynamiczna cena paliwa. Pamiętamy początek wojny na Ukrainie, kiedy było to około 8 złotych, czy wreszcie kosmetyki do samochodu, które poprawiają komfort pasażerów – wylicza Szymon Komorowski ze Związku Zawodowego Taksówkarzy „Warszawski Taksówkarz”.
Nowe limity opłat zaczną obowiązywać we wrześniu tego roku.
Zgodnie z uchwałą stołecznej Rady Miasta, wprowadzono również nowelizację dotyczącą dodatkowych oznaczeń taksówek. Zmodyfikowany ma być numer boczny, do którego dodano numer wypisu z licencji zawodowej. Identyfikator kierowcy wykonującego kurs będzie teraz przypisany wyłącznie do niego. Przypomnijmy, dotychczas odnosił się do przedsiębiorcy i kierowcy. Zmiany mają ułatwiać klientom identyfikację wykonawcy usługi w przypadku zastrzeżeń.
Artur Chmielewski